مرز ایران و ترکیه آماده تجارت 30 میلیارد دلاری

مرز ایران و ترکیه آماده تجارت 30 میلیارد دلاری

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری

 با بیان اینکه مرز زمینی ایران و ترکیه در حالت عادی قرار

 دارد، اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود، مرزها

 توان رساندن ترانزیت به 30 میلیارد دلار در سال را دارند.

محمدجواد عطرچیان تصریح کرد: با توجه به توافقات انجام‌شده بین ایران و ترکیه در حال حاضر مرز دو کشور در حالت عادی قرار دارد و هیچ ترافیکی در مرز بازرگان به چشم نمی‌خورد. با توجه به توافقات جدید صورت‌گرفته بین روسای جمهور دو کشور می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در پایانه‌های مرزی استفاده و تمام هدف تجارت 30 میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه را برآورده کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار مرز زمینی بازرگان، مرز ریلی رازی نیز بخش قابل توجهی از ترانزیت منطقه را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که مذاکرات بازرگانان دو کشور برای افزایش سهم ترانزیتی میان دو همسایه منطقه‌ای ایران و ترکیه به نتیجه برسد، قطعا با استفاده از این توان در حوزه قطار و کامیون‌های ترانزیتی می‌توان آن را محقق کرد.

عطرچیان در پاسخ به این سوال که آیا در سفر اردوغان به تهران صحبتی از توافق جدید درباره مرز ترانزیتی ایران و ترکیه شده است نیز اظهار کرد: آنچه در حال حاضر از سوی دو کشور انجام می‌شود، همان توافق کامل و جامعی است که نیازها و اهداف دو کشور را تامین می‌کند. ایران از همان ابتدا نیز مشکلی برای ترانزیت با ترکیه نداشت و ما تلاش کردیم پیشنهادهای ترکیه را نیز عملی کنیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری اضافه کرد: ترک‌ها درخواست داشتند که امکان پلمب مخازن سوخت کامیون‌هایشان فراهم شود تا بحث مابه‌التفاوت را در داخل کشور خود حل کنند. ایران از همان ابتدا با این درخواست مشکلی نداشت و چند ماهی که در این میان فاصله افتاد نیز تنها به دلیل آماده نبودن کامیون‌های ترکی بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جز در روزهای خاصی که به دلیل ترافیک بالای کامیون‌ها از سمت ترکیه صفی از کامیون‌ها شکل می گیرد، مرز بازرگان بدون هیچ محدودیتی به کار خود ادامه می‌دهد و ایران با توجه به حسن نیتی که در طول ماه‌ها و سال‌های گذشته از خود نشان داده در راستای تقویت مناسبات خود با ترکیه قدم برخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه در مرز مشترک ایران و ترکیه به دلیل اقدام یک‌جانبه ترک‌ها محدودیت‌هایی در حرکت کامیون‌های ترانزیتی به وجود آمد، در طول ماه‌های گذشته با تلاش دو طرف این اختلافات حل شده و دو کشور نسبت به برداشتن قدم‌های بزرگ در راستای اهداف تجاری خود حرکت کرده‌اند. در سفر چند روز گذشته اردوغان به تهران نیز روسای جمهور دو کشور با اعلام حسن نیت خود نسبت به لزوم گسترش روابط اقتصادی دوجانبه، اعلام کردند که در آینده‌ نزدیک حجم مناسبات اقتصادی باید از 14 میلیارد دلار فعلی به 30 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران